אימונותרפיה דרך הפה OIT

אימונותרפיה דרך הפה OIT

אימונותרפיה דרך הפה או OIT היא גישה חדשה לאלרגיה למזון הכוללת אכילה מבוקרת של כמויות קטנות של המזון האלרגני כדי להשיג חוסר תגובתיות (היכולת לבלוע את המזון האלרגני ללא תגובות אלרגיות) ובמקרים מסוימים סובלנות (היכולת לבלוע את המזון האלרגני באופן חופשי לאחר סיומו של הטיפול האימונותרפי). 

במרפאתנו ניתן לקבל OIT לחלב, בוטנים ושומשום, הטיפול  עשוי להיות זמין גם עבור מזונות אחרים.

הטיפול אינו בסל הבריאות וניתן באופן פרטי.

תהליך OIT

שלב 1: הוא שלב הסלמה שבו נבלעת כמות קטנה של מזון והמינון עולה כל 15 עד 20 דקות על פני 4 עד 6 שעות תוך מעקב רפואי צמוד. המינון הנסבל הגבוה ביותר נבלע בבית כל 24 שעות עד המפגש הבא במרפאה.

שלב 2: הוא שלב הבנייה שבו מינון של המזון יעלה בעת ביקור במרפאה אחת לשבוע עד שבועיים. שלב זה נמשך כ-6 חודשים אך עשוי להיות ארוך יותר בהתאם לסבילות ע"י המטופל ומנת יעד.

שלב 3: שלב ההחזקה. במהלך השלב נלקחת מנה יומית במשך מספר שנים בבית כדי לשמור על ההגנה. במקרים רבים בנוסף למנה יומית החולה רשאי לאכול באופן חופשי את המזון האלרגני אם ירצה בכך.

סיכונים של OIT

תהליך OIT כולל בליעה של מזון שאליו מטופל אלרגי לכן קיים סיכון לתגובות אלרגיות שעלולות להתרחש בעליות מינונים במרפאה או במנות יומיות בבית. רוב התגובות האלרגיות המתרחשות הן קלות. תגובות אלרגיות קלות עשויות לכלול גירוד בגרון או בפה, בחילות או צרבות. תגובות אלרגיות משמעותיות הן נדירות אך עשויות לכלול אורטיקריה, אנגיואדמה, הקאות או שלשולים ואף קשיי נשימה, אובדן הכרה והלם, אשר עשויים לדרוש טיפול חירום ואשפוז ואף להביא למות החולה. אם תתפתח תגובה אלרגית, המינון הבא יותאם לחומרת התגובה. ייתכן שחלק מהחולים לא יסבלו את ה-OIT עקב תגובות חמורות או חוזרות ולא יוכלו להמשיך טיפול.

סיכון פוטנציאלי נוסף ל-OIT היא דלקת אאוזינופילית בוושט  (EoE), שעלולה להתפתח בכ-2% מהחולים. בחולים המפתחים EoE, המינון בדרך כלל מופחת. במקרים מסוימים, ייתכן שיהיה צורך להפסיק את OIT.

צריכים ייעוץ? פנו אלינו בטופס הבא ונחזור אליכם בהקדם