דלקת עור ממגע

למניעה וטיפול בדלקת עור ממגע דרושים שני דברים הכרחיים:

  1. לדעת מה גורם לפריחה ו-2. להימנע מלגעת במה שגורם לה.

 

– אם אינך בטוח מה גורם לפריחה שלך, מומלץ לפנות לרופא עור לאבחון, במידת הצורך רופא עור ימליץ על בירור אלרגי. 

– תפסיקו לגרד: גירוד נוטה להחמיר את הפריחה. גירוד יכול גם להוביל לזיהום.

– הקלו על הגירוד בעזרת קומפרסים קרים, תרופות נגד גירוד או אמבטיות שיבולת שועל או ע"י מריחת משחת סטרואיד מקומי (לדוגמא: אלוקום, בטאקורטן או הידרוקורטיזון).

– מרחו קרם לחות נטול ריח אחרי רחצה. זה עוזר לאטום לחות ולהקל על גירודים. לפי צורך ניתן לחזור על פעולה מספר פעמים ביום.

– שטפו בגדים חדשים לפני שימוש בשביל להסיר שאריות כימיקלים וצבעים שעלולים לגרום לגירוי של עור או לתגובה אלרגית.

–  אלרגיה למגע יכולה להתפתח לאחר שנים של שימוש בחומר או מוצר.

–  תפרחת של אלרגיה למגע אינה מסכנת חיים, אך יכולות להיות לא נוחה ואף עם הזמן לגרום לנזקים בלתי הפיכים בעור למרות ניתוק מגע עם הגורם. 

הסיבות השכיחות לאלרגיה למגע:

ניקל – סוג של מתכת, הוא הגורם השכיח ביותר לדלקת עור ממגע אלרגית. כדי להימנע מחשיפה ולהפחית סיכון לתגובה אלרגית בחרו תכשיטים ושעונים בקפידה, הם צריכים להיות נטולי ניקל, היפואלרגניים או עשויים ממתכות כגון פלדת אל חלד ברמה כירורגית, זהב צהוב 18 קראט או יותר, כסף טהור, או פלטינה. החליפו שאבזמי חגורה, ווי חזייה וכפתורי מתכת מכילים ניקל לפלסטיק או מצופים פלסטיק. דאגו לכיסוי פריטי אלקטרוניקה כולל טלפונים סלולריים, מחשבים ניידים וטאבלטים. החלפו סכיני גילוח בציפוי טיטניום או נירוסטה, השתמשו בכלי מטבח עם ידיות סיליקון, רכשו מסגרות משקפים עשויים מטיטניום או פלסטיק. במקרים נדירים מומלצת דיאטה דלת ניקל.

בשמים וניחוחות – הם חומרים מורכבים ממאות כימיקלים שונים. הם נמצאים בקוסמטיקה, סבונים, בשמים, משחות שיניים ומוצרי טיפוח אישיים אחרים. בעלי רגישות חייבים להשתמש במוצרים "ללא ריח". עם זאת, חשוב לציין שמוצרים נטולי ריח עשויים להכיל כמויות גדולות של תמציות בוטניות שיכולות גם להוות מקור לחומרים רגישים.

חומרים משמרים – משמשים ברוב מוצרי הקוסמטיקה וההיגיינה האישית כדי למנוע עכירות וזיהום חיידקי או פטרייתי. חומרים משמרים אלה נוטים להתקבץ ל-2 קטגוריות רחבות: משחררי פורמלדהיד (אימידאזולידיניל אוריאה, DMDM, הידנטואין, דיאזולידיניל אוריאה וקווטרניום-15) ושאינם משחררי פורמלדהיד.

פורמלדהיד הוא אחד האלרגנים הנפוצים ביותר. הוא קיים בחומרים תעשייתיים רבים, מוצרי קוסמטיקה וחומרי חיטוי רבים.  פורמלדהיד נמצא גם בבדים, במיוחד בבגדים מסוג "אל קמט" ועזור לשמור על צורתם. עם זאת, חולים רבים בעלי רגישות לפורמלדהיד יכולים להשתמש בבדים אם יכבסו אותם מספר פעמים.

Methylchoroisothiazolinone/Methylisothiazolinone (MCI/MI), הוא חומר משמר נפוץ במוצרי קוסמטיקה ומוצרי טיפוח. החומרים גם בשימוש תעשייתי רחב.

פרבנים – חומרים משמרים בקוסמטיקה, תרופות אנטיבקטריאליות מקומיות, מזון קפוא (מרגרינות, בצקים).

Paraphenylenediamin PPD- הוא המרכיב הפעיל בצבעי שיער קבועים וקבועים למחצה ובשמנים, משמש כצבע לעור, פרווה, טקסטיל, מוצרי גומי תעשייתיים וקעקועי חינה שחורים. 

מאיצי גומי – Thiurams, Carbamates, Mercaptobenzothiazol נמצאים ברצועות אלסטיות בבגדים, תחתונים, כפפות, נעליים ואמצעי מניעה. 

Dialkyl Thiourea משמש כמאיץ גומי ונוגד חמצון בייצור ניאופרן. אלרגיה במגע עלולה להתרחש בעקבות שימוש בפלטה אורתופדית, תותבות, סדים; נעלי ספורט; מסכות גומי, משקפי שחייה וחליפות לחות; משענות פרק כף היד למחשב; כפפות ניאופרן.

פוטסיום דיכרומאט/כרומטים מלחי כרום משמשים כמרכיב בייצור מוצרים רבים כגון מלט טיט, עור, צבעים וחומרים נגד קורוזיה, הם הגורמים ל"אלרגיה לתפילין".

אקריל/אקרילטים – בעבר היו בעיקר אלרגנים תעסוקתיים וטכנאי שיניים היו הקבוצה המקצועית המושפעת ביותר. מאז מניקור עמיד לאורך הזמן ובניית ציפורניים הפכו להיות פופולריים, בעיה זו נוגעת גם במניקוריסטיות ובלקוחותיהן. המגמה המשמעותית החדשה היא דלקת ממגע עם אקריל במכשירים רפואיים, לדוגמה משאבות אינסולין וסנסורים לחולי סוכרת.

צריכים ייעוץ? פנו אלינו בטופס הבא ונחזור אליכם בהקדם